• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Räkna lånebelopp innan ansökan

Bliksem22

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
4 November 2022
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hej alla. Ny här och fattar inte alltid alt, men mycket bra råd har jag läst här så tack till alla! Jag undrar om någon kan förklara till mig om hur jag kan räkna ut beloppet jag kan ansöka till om jag vet min kreditbetyg hos UC. Kanske har någon lite erfarenhet av att jobba på en långivare. Skulle vara bra om kunde veta hur mycket jag kan sikta på i ansökan.
Tack!!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Petnas

Kunnig medlem
Poäng: 407
Blev medlem
4 Januari 2022
Meddelanden
258
Mottagna reaktioner
215
Poäng
407
Det är inte så smart att först låna pengar och sedan bestämma sig vad man ska använda dem till. Risken är då att man lånar för mycket pengar. Att låna pengar innebär en kostnad under hela låneperioden på grund av räntor och avgifter. Att låna t.ex 50 000 kr imorgon innebär alltid att man över tid kommer att ha betalat tillbaka mer än 50 000 kr när lånet är slutbetalat. Hur mycket mer beror på räntesatsen och ev. avgifter vilket man tillsammans brukar kalla den effektiva räntan.
Köper du en bil och tar ett lån på 200 000 kr kommer du när lånet är slutbetalt kanske ha betalt in 250 000 kr det vill säga bilen som kostade 200 000 kr om du hade betalt den direkt kontant kostade med lån istället 250 000 kr.
 

Bliksem22

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
4 November 2022
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Tack för svaret. Jag förstår det du skriver. Frågan var mer om det finns ett sätt jag kan räkna ut ungefär hur mycket jag kan ansöka för baserad på min UC, Bisnode och Creditsafe ratings. Jag vet att jag behöver låna pengar men om jag behöver till exempel 50 000kr fast min upplysningar visar att jag kanske bara kan få 30k eller inget alls så är det bättre att jag vet i förhand vad jag kan ansöka för istället för att får nedslag och sen få en förfrågan registrerad är min tanke. Jag tror att det ser bättre ut på min upplysning om jag ansökte för 30k och fick beviljat istället för ansök för 50k och var nekade. Kanske har jag fel? Vet inte om jag beskriva det rätt. Så jag undrar bara om det finns ett sätt som jag kan göra lite kalkyler innan jag ansöka.
 

Maki

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 707
Blev medlem
30 Juli 2020
Meddelanden
1 802
Mottagna reaktioner
799
Poäng
707
Nej, något sånt finns inte. Men jag vet att Ikano har en sådan kalkyl där man kan testa hur mycket man får låna. Men såna kalkyler brukar sällan stämma då de inte räknar med alla parametrar.

Det man kan göra är att man till exempel via låneförmedlare som Lendo ansöker om belopp man vill låna. Kan ingen bank erbjuda dig den summa kan du istället bli erbjuden en lägre belopp.
 

Squashen

V.I.P
Poäng: 607
Blev medlem
22 December 2021
Meddelanden
733
Mottagna reaktioner
687
Poäng
607
… och det ser varken bättre eller sämre ut om du söker 30k eller 50k. Som Maki säger, sök det högre beloppet på Lendo och så erbjuds du det som är möjligt. Beloppen har till stor del att göra med din inkomst vs hur mycket lån du har. Ditt UC betyg skulle jag säga påverkar mer räntan än beloppet men de beror såklart på varandra.
 

acorn

Kunnig medlem
Poäng: 167
Blev medlem
7 Maj 2012
Meddelanden
276
Mottagna reaktioner
45
Poäng
167
Kreditbetyget spelar ju såklart roll men det är ju lån i förhållande till inkomst som spelar större roll. Dvs att få 300 k i lån med 4 % i kreditbetyg och 1 msek i inkomst är nog mycket lättare än att få 100 k i lån med 1 % i kreditbetyg och 150 k i inkomst.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp